Friday 15 September 2006

傳說中的 concordance

今日好精采, 係我o黎 McMaster 讀書之後, 其中少之又少o既其中一個高潮. 但係好複雜, 要從頭說起...

話說我以前o係 Trinity Western University o個時, 其中一個最出名o既老師叫做 Martin Abegg, 係死海古卷界入面無人不識o既人物. 佢做乜會咁出名呢? 就咁, 其實死海古卷最先係o係 1947 就已經被人發現, 帶o左出山洞, 呢堆古卷o既數量超大, 仲要大部份都係碎晒o既. 所以 d 學者就好似玩緊一個成幾萬塊砌圖咁, 仲要係唔見o左個盒面, 所以唔知本來係點樣o既砌圖! 所以 d 學者要花好多時間先至 publish 到少少古卷. 由 1950 一直去到 1989, 成四十年之久, d 古卷只不過係 publish o左好少一部份. 問題係負責研究o個 d 古卷o既學者係唔會俾其他人睇佢地o既古卷個喎, 唔係咪俾人飲o左頭啖湯先? 所以學界就開始好多人不滿, 叫呢 d 做 "monopoly", 覺得有 d 學者自私, 專登做o野做得咁慢, 佢 d 古卷一日唔正式 publish, 佢就一日都仲係o個張古卷世界上o既唯一一個權威, 冇人可以 challenge 佢o既結論, 因為人地連張古卷都未見過, 點 challenge? 變成歷史上o既最大考古發現過o左成四十年都仲係冇乜幾多個人見過.

o係呢個時候, 有幾件事發生o左, 令到呢個 "monopoly" 被打破, 至 1990 年開始就不斷勁 publish 古卷, 到十幾年後o既今日, 所有古卷都已經正式 publish 晒咁滯, 令死海古卷變成近年來最發達o既學科之一. 其中一個事件o既主角, 就係我老師 Martin Abegg. 當年佢仲係學生仔咋喎, o係 Hebrew Union College 讀書, 佢個 advisor 叫做 Ben Zion Walcholder. 當時佢寫緊o個個論文同一份死海古卷有關. 佢聽講有份負責 d 古卷o個 d 學者有本秘密o既 concordance, 全世界只有幾間學校有呢本o野. 佢地未 publish d 古卷, 但係佢地叫幾個學生做o左本 concordance, 將 d 碎片 catalogue 晒, 紀錄晒每一隻字出現o既地方, 並且o係o個隻字o既前後都俾多幾隻字, 有少少 context. 有用開聖經工具, 用聖經 concordance o既人就會明我講乜. 而又咁o岩, Hebrew Union College 有一本喎.


當時 Abegg 就忽發奇想, 呢個 concordance 有晒所死海古卷上面o既生字, 佢又有講 d 字o係邊度出現, d 生字前後又有少少 context, 咁理論上, 佢可以由呢本 concordance 倒轉, 整返 d 未 publish o既死海古卷出o黎!! 於是佢就用半年時間, 自己用部爛鬼 Mac 寫o左個 program 出o黎同埋打晒 d concordance 入電腦, 佢真係成功將 d 只有少數人睇過o既死海古卷整返出o黎.

Abegg 呢個咁過癮o既故事我已經聽過好多好多次, 故事中o個本咁傳奇o既 concordance 我亦聽過無數咁多次, 但係我就一路都未見過, 連相都未見過. 點知難以相信地, 今日我見到 lar! 我仲親手摸過, 影埋相 tim!!! 今日 Schuller 叫我去佢 office 教佢用電腦, 臨走個時俾我見佢間房地下個角落頭度有堆黑媽媽o既書, 我問佢係乜o野o黎, 點知原來係就當年o個 d concordance o既其中一 set! 當然唔係 Abegg 用過o既同一 set, 不過係同一樣o既o野o黎. 嘩, 開心到我, 立即就叫佢借俾我玩一陣啦, 又影相又影印, 真係好玩到痺.